vrijdag 20 november 2009

De nieuwe lerende fase 1: Activering

Mitch Joel schrijft in zijn 'Six pixels of separation' over het thema "Everyone is connected. Connect your business to everyone" Hij schrijft vanuit de gedachte dat je met elk ander mens op aarde verbonden bent via zes andere mensen. Als voorbeeld noemt hij een site als Linkedin. Op LinkedIn worden contacten beschreven in drie 'ringen'. De primaire contacten ben je zelf aangegaan. Op het moment van schrijven heb ik een eerste ring van 62 contacten. Maar via deze ring heb ik contact met de relaties van mijn eerste ring. In totaal zijn dat er 5400. Van deze contacten naar de derde ring levert voor mij al 552700 contacten op!
Op deze manier door redenerend sta ik slechts zes stappen verwijderd van de president van Amerika. Daarmee wordt het grote belang van netwerken (connecting) onderstreept.
Hoewel het boek van Mitch Joel vooral de arena van het zaken doen benoemt is de inhoud uitstekend toe te passen op onderwijs. In een eerdere blog schreef ik over 'de nieuwe lerende' Daarin benoemde ik vijf fases van ontwikkeling.
Fase 1: Activering
Fase 2: Identificatie
Fase 3: Groepslid
Fase 4: Profilering binnen de groep
Fase 5: Entiteit
De ambitie is om ‘de nieuwe lerende’ in deze vijf fases te schetsen. Analoog aan de ontwikkelingspsychologie die de geestelijke (en lichamelijk) groei beschrijft en analyseert, kunnen we ook een ontwikkeling zien van personen die een positie innemen in de digitale wereld.

In deze blogpost en de vier volgende wil ik de stappen die Joel benoemd inpassen in het model van Wim Veen.

Fase 1: Activering
Men beseft dat er een verschil is tussen het ‘web 1.0’ gebruik van internet en ‘het web 2.0’ en men gaat die web 2.0 wereld verkennen. In deze periode wordt geëxperimenteerd met het gebruik van MSN, Skype.
Kinderen spelen binnen de omgeving van bijvoorbeeld Runescape, Habbohotel en spellen.nl. Vaak is er ook een passief gebruik van een profielensite zoals Hyves.nl

Mitch Joel:
Ga aan de slag. Techniek is al lang niet meer het probleem. Sluit je aan, vanuit het besef dat je via vrienden van vrienden in contact staat met uiteindelijk iedereen. En realiseer je ook dat je dus in contact staat met de informatie van die mensen. Ga mensen ontdekken! O ja… Google is omnipotent. In dit geval bedoelen we daarmee dat het een olifantengeheugen bezit. Alles wordt onthouden. Daarom dit advies: 'Forget privacy, manage your identity' Je privacy bewaren is onmogelijk, zorg er daarom voor dat je een juist beeld van jezelf laat zien! Wees je bewust van je identiteit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten